#36 Recenzja - "Pax" Sara Pennypacker


Tytuł: "Pax"
Tytuł oryginalny: "Pax"
Autor: Sara Pennypacker
Tłumaczenie: Dorota Dziewońska
Liczba stron: 292
Kategoria: literatura dziecięca
ISBN: 9788379660285
Wydawnictwo: IUVI
Cena okładkowa: 29,90 zł
Data wydania: 26 października 2016

Okładka książki Pax

Masz psa? Kota? A może jakieś zwierzątko, które jest ci bliskie? Ja miałam kiedyś psa :)

Peter ma... lisa. Mając kilka lat, znalazł tę małą, słodką, rudą kuleczkę w lesie i zabrał. Liska nazwał Pax. Bez Petera, Pax prawdopodobnie by nie przeżył. To jego mały bohater. Razem dorastali i wychowywali się. Nie wyobrażają sobie życia bez siebie nawzajem.
Znalezione obrazy dla zapytania fox gifJednak pewnego dnia ojciec chłopca musi jechać na wojnę, a sam Peter — zamieszkać u dziadka. Oczywiście, dziadkowi nic i nikt nie może plątać się pod nogami, więc Peter musi wypuścić Paxa do lasu. To dla niego ogromna zmiana.
Peter jest załamany, ale wie, że tak trzeba. Jednak już pierwszej nocy bez pupila postanawia po niego wrócić. Zakłada plecak i wyrusza zupełnie sam w bezkresną noc. Po drodze spotyka pewne... przeszkody w dostaniu się do przyjaciela. Jedną z nich jest zbliżająca się wojna.

"-Co to jest wojna?

Szary zamyślił się. 
- Jest taka choroba, która czasem dopada lisy. Sprawia, że przestają być sobą i atakują obcych. Wojna to taka choroba, tylko u ludzi."

Znalezione obrazy dla zapytania fox sara pennypacker gifMożna popatrzeć na tę książkę z punktu psychologicznego, wtedy nabiera większego znaczenia. Myślę, że „Pax” nie dorównuje „Małemu Księciu” (tak napisane jest na odwrocie książki). Nie dorównuje mu, ponieważ nie odczułam tak wielkiego wątku psychologicznego, jak w książce Exupery'ego. Na „Paxa” nie można patrzeć tylko jako na książkę, mającą zmienić nasze życie bądź pogląd myślenia. Ja na początku tak właśnie do tego podeszłam i to był błąd. Dla mnie jest to po prostu fajna książka nie tylko dla dzieci. Przyznam, że w pewnym momencie miałam łzy w oczach, gdyż pomyślałam o zmianach, jakie wprowadził Peter w życie pewnej kobiety oraz o jego niesamowitym poświęceniu dla całej sprawy. Chłopiec nie poddał się, mimo że miał bardzo małe szanse w powodzenie misji. Myślę, że Peter musiał być bardzo silnym chłopcem, co potwierdzają informacje o jego zmarłej, kochającej matce i oschłym ojcu. Ze śmiercią matki musiał zderzyć się sam, ojciec przechodził to chyba gorzej od dziecka.

"Zwyczajną prawdę bywa najtrudniej dostrzec, kiedy dotyczy ciebie samego. Jeżeli nie chcesz poznać prawdy, zrobisz wszystko, żeby ją ukryć."

Znalezione obrazy dla zapytania fox sara pennypacker gifW książce widzimy rozdziały pisane na zmianę — z perspektywy Petera i lisa. Chłopiec odbywa wędrówkę w poszukiwaniu przyjaciela, a Pax próbuje nauczyć się życia w lesie, czekając na Petera. Tworzy to mieszankę dwóch światów złączonych w jedność.
Muszę jeszcze, oczywiście, wspomnieć o rysunkach wykonanych przez Jona Klassena. Dzięki nim naprawdę można wczuć się w klimat.

(...)jestem dokładnie tu gdzie powinnam, i robię dokładnie to co powinnam. To jest spokój.

To, że coś nie dzieje się tutaj, nie znaczy, że nie dzieje się wcale.

...choćby nie wiadomo jak trudna była sytuacja, zawsze możemy się odrodzić.

Moja ocena: 8/10

Dziękuję wydawnictwu IUVI za egzemplarz!
Znalezione obrazy dla zapytania iuvi

4 komentarze :

  1. Książka naprawdę mnie ciekawi, choć z pewnością nie zestawię jej z "Małym Księciem", za bardzo go uwielbiam. :)
    Pozdrawiam!
    http://sunny-snowflake.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie nie powinnam jej tak porównywać już od początku :/

      Również pozdrawiam!

      Usuń
  2. Już od pewnego czasu czeka u mnie na półce i myślę, że długo już tam nie postoi :) Muszę się w końcu za nią zabrać :)

    P.S. Nominowałam Cię do LBA. Jeśli masz ochotę przyłączyć się do zabawy, zapraszam :) https://ogrodksiazek.blogspot.com/2017/02/lba-4.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dawno nie brałam udziału w LBA. Baaaaardzo dziękuję za nominację <3

      Usuń

Przy komentowaniu koniecznie zostaw link do siebie! Dziękuję za poświęcenie czasu na przeczytanie moich wypocin. To wiele dla mnie znaczy <3

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka