#25 Recenzja - "Prawdodziejka"

Tytuł: "Prawdodziejka"
Tytuł oryginalny: "Truthwitch"
Autor: Susan Dennard
Tłumaczenie: Regina Kołek i Maciej Pawlak
Liczba stron: 384
Kategoria: fantastyka, science-fiction
ISBN: 9788379246953
Wydawnictwo: Sine Qua Non
Cena okładkowa: 36,90 zł
Data wydania: 12 października 2016

Okładka książki Prawdodziejka


W świecie, w którym żyją Iseult i Safi, ludzie mają pewne zdolności. Można być ogniodziejem, wododziejem, krwiodziejem, ziemiodziejem, żelazodziejem... Jest wiele 'odmian' magii, którymi mogą władać. 
Podobny obrazSafi to prawdodziejka. Potrafi wyczuć, kiedy któś ją okłamuje, a kiedy mówi prawdę. Potrafi walczyć. Taka moc zdarza się bardzo rzadko. Jest domną - potomkinią tronu, jednak jej wuj (pijaczyna) upiera się, że dziewczyna nie poradzi sobie. Tak naprawdę, mimo że Safija rzadko zgadza się z wujkiem, uważa tak samo. Jest dobrą aktorką, jest roztrzepana, najpierw robi i mówi, a potem myśli. Tak zdecydowanie nie może zachowywać się następczyni tronu. 
Iseult to więziodziejka. Widzi jak w danej chwili czują się inni. Czerwone nici więzi - wstyd, różowe - radość, szare - strach, niebieskie - smutek... Jednak nie widzi swoich nici więzi oraz innych więziodziejek. Dlatego też mówi się, że więziodziejki nic nie czują. Powinny być spokojne i opanowane. 
Znalezione obrazy dla zapytania truthwitchDziewczyny zaprzyjaźniły się, kiedy w wieku dwunastu lat Iseult uratowała życie Safi przed rozszczepionym. Stały się nawet więziosiostrami. Od tamtej chwili więziodziejka uczyła się razem z przyjaciółką na dworze. 
Obie musiały jednak uciec od tego wszystkiego. Magia Safi jest bardzo pożądana, zwłaszcza dlatego, że ma skończyć się 20-letni rozejm wszystkich krain. Nie wiadomo, kto mówi prawdę a kto nie, dlatego wszyscy chcą mieć prawdodziejkę tylko dla siebie. Iseult i tak nie ma się gdzie podziać i za nic w świecie nie opuściłaby swojej więziosiostry, więc pomaga jej i ukrywa się razem z nią. Iseult bowiem kilka lat temu uciekła ze swojej krainy i nawet nie wie, jak bardzo wszystko się tam zmieniło... 
Znalezione obrazy dla zapytania truthwitchNa początku książki postaci są wrzucone dosyć nagle i trzeba czytać powoli, żeby móc rozróżnić osoby. Jednak w trakcie akcji można się wciągnąć, ponieważ potem kolejne postacie pojawiają się, ale można je dosyć łatwo zapamiętać.
Według mnie w książce było trochę za dużo opisów krain i rzeczy kompletnie niepotrzebnych. Mimo to, pochłonęłam ten świat tylko w trzy wieczory. 
Osoby w książce były bardzo dobrze wykreowane. Śmierci bardzo dobrze opisane. Ludzie zakochiwali się w sobie, przyjaźnili się, nienawidzili. Chcieli żyć, chcieli umrzeć za swoją ojczyznę. Mieli uczucia i, mimo że niektórzy postępowali źle, mieli na to swoje wytłumaczenia. Robili coś dla kogoś innego - nawet ci najgorsi. To bardzo podobało mi się w tej książce. 
Poza tym - ukazana przyjaźń. Nie tylko Iseult i Safi, ale także na przykład Marika i Kullena - więziobraci (poznacie ich w trakcie czytania książki ;)).
Na koniec mogę tylko jeszcze zaznaczyć, że poświęcenie to był najlepszy atut tej książki. Razem z bohaterkami płakałam, zakochiwałam się, lubiłam innych bądź nie. Na pewno nieraz wrócę jeszcze do tej niezwykłej opowieści.

Moja ocena: 8,5/10


Za egzemplarz dziękuję wydawnictwu Sine Qua Non
Znalezione obrazy dla zapytania sine qua non

4 komentarze :

  1. ja czekam na kolejny tom, który ukaże się już w kwietniu <3 pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też czekam! :D Również pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Jak czytam te nazwy: prawdodziej, ogniodziej, więziodziej, krwiodziej, czy więziosiostry pojawia mi się uśmiech na ustach, bo brzmi to tak infantylnie. Z drugiej strony dzięki temu na pewno łatwiej zapamiętać i rozróżnić bohaterów. Jestem tej książki bardzo ciekawa. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam już o tej książce wiele dobrego, jak i również wiele złego, więc postanowiłam w końcu się sama przekonać i dopisałam tę pozycję do mojej listy. Mam nadzieję, że spodoba mi się tak samo jak Tobie.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Przy komentowaniu koniecznie zostaw link do siebie! Dziękuję za poświęcenie czasu na przeczytanie moich wypocin. To wiele dla mnie znaczy <3

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka