#17 Recenzja - "Prawo Mojżesza"



Tytuł: "Prawo Mojżesza"
Tytuł oryginalny: "The Law of Moses"
Autor: Amy Harmon
Tłumaczenie: Marcin Machnik
Liczba stron: 356
Kategoria: literatura młodzieżowa
ISBN: 9788328322318
Data wydania: 31 sierpnia 2016
Wydawnictwo: Editio


Tak naprawdę głównym bohaterem jest nie tylko Mojżesz, ale także Georgia. Siedemnastolatka pomaga rodzicom i opiekuje się ich końmi. Jej życie jest zwyczajne. Pewnego dnia do Levan wraca Mojżesz. Mieszkał tam kiedy był dzieckiem, ale co chwilę wędrował z jednego domu, do drugiego, bo nikt nie chciał wychowywać porzuconego dziecka w koszu na śmieci, urodzonego i wyrzuconego jak śmieć przez narkomankę. 
Znalezione obrazy dla zapytania the law of moses amy harmon artW wieku 18 lat ponowie zjawia się w Levan i wzbudza podejrzenia mieszkańców miasteczka. Na ścianach stodół, murach maluje zaginione, zmarłe osoby. Nikt nie wie dlaczego więc podejrzewają go o dużą ilość morderstw i porwań, mimo braku jakichkolwiek dowodów. 

"Jeśli nie kochasz, nikt nie zostaje zraniony. Łatwo odejść. Łatwo pogodzić się ze stratą. Łatwo dać sobie spokój."

Zainteresowała się nim tylko Georgia. I mimo odpychania jej przez chłopaka, ona nie odpuszcza. Chce dowiedzieć się dlaczego Mojżesz jest jaki jest. Chce się do niego dostać. Chce go zrozumieć, a nie oceniać tak jak wszyscy. A sekret Mojżesza może być naprawdę intrygujący...

"Każdy zawsze mówi o równym traktowaniu. I ja to rozumiem. Naprawdę. Ale może zamiast być ślepym na kolory, powinniśmy celebrować kolor, we wszystkich jego odcieniach. Wkurza mnie to, że powinniśmy ignorować nasze różnice jakbyśmy ich nie widzieli, podczas gdy dostrzeganie ich nie musi być negatywne."

Główna bohaterka czasami wkurzała mnie swoim zachowaniem. Czasem wydawała mi się w jakiś sposób żałosna. Jakby była fangirl, która chce za wszelką cenę uzyskać miłość od chłopaka. Mimo to, polubiłam Georgię.
Znalezione obrazy dla zapytania the law of moses amy harmon artMojżesz za to był cudowny. W książce został opisany jako chłopak o ciemnej karnacji i króciutkich włosach, jednak dla mnie cały czas miał je długie. Nie mogłam wyobrazić sobie go inaczej. 

"Nie potrafię wyrazić tego, jak się poczułam. I jak się wciąż czuję. Nie potrafię. 
Słowa wydają się płytkie i puste."


W lekturze lektorem są na zmianę Mojżesz i Georgia. Pół książki to dzieje "przed", a drugie pół te dzieje "po", czyli takie, które występują 7 lat później. Na początku pomyślałam, że to może trochę za długi odstęp czasu, ale pomyliłam, się.

Znalezione obrazy dla zapytania the law of moses amy harmon art
"Nigdy nie dostrzegamy tego, co oczywiste, dopóki nie uderzy nas prosto w twarz."

Cała książka jest według mnie cudowna. Opisy uczuć, akcji - wszystko było perfekcyjne.Ich miłość i to jak się nią cieszyli. 
W tej książce ludzie okazują się nie tymi osobami za jakich się podają. 
Polecam gorąco i biorę się za czytanie drugiej części :)

"(...) normalność była dla mnie czymś tak obcym, że nawet nie wiedziałem, gdzie jej szukać."

"Świadomość, że nie cierpisz samotnie, przynosi ulgę. Smutne, ale prawdziwe."

"Zastanawiałem się, dlaczego ludzie to robią. Ich zmarli nie potrzebowali żadnego badziewia, które przykrywałoby ich imiona. Ale podobnie jak ze wszystkim, także i w tym bardziej chodziło o żywych. To żywi mieli potrzebę udowadniania sobie i innym, że nie zapomnieli. A w takim małym miasteczku zawsze był też pierwiastek współzawodnictwa cmentarzowego, wynikającego z myślenia typu: ,,Ja kocham najbardziej i najmocniej cierpię, dlatego za każdym razem zostawiam mnóstwo rzeczy, żeby inni wiedzieli i mnie żałowali."

"- Będziemy po prostu uciekać, Mojżeszu. Jak ty to mówiłeś? Tu, tam, na drugi koniec świata? Nie uciekniemy od siebie samych, więc będziemy razem, dopóki każdy z nas nie odnajdzie siebie, dobrze? Dopóki nie wymyślimy, jak się z tym uporać."

"Boisz się prawdy Georgio. A ludzie, którzy boją się prawdy, nigdy jej nie odkrywają."

"- Georgia myśli, że mnie kocha. - skrzywiłem się przy tym wyznaniu. Oczy doktor June nieznacznie się powiększyły. Właśnie zaoferowałem jej ociekającą treścią łyżkę psychologicznego gulaszu i zaczęła się ślinić.
- A ty jej nie kochasz? - spytała, próbując opanować zadowolenie.
- Ja nikogo nie kocham - odparłem bez namysłu."


"Można szaleć z rozpaczy, lecz wcale nie być tak naprawdę szalonym."

"Mojżesz był dziwny, a dziwność jest zawsze podejrzana. Dziwność jest przerażająca i niewybaczalna."


Dziękuję grupie wydawniczej Helion za udostępnienie egzemplarza!
Znalezione obrazy dla zapytania wydawnictwo helion


Moja ocena: 9/10


2 komentarze :

  1. Wybrałaś rewelacyjne cytaty. Tak sobie je czytałam i przypomniałam całą historię Georgii i Mojżesza...
    Dla mnie ten odstęp czasu był odpowiedni. Lubię takie historie, które nie kończą się w miesiąc, ale są też dopowiedziane dalsze losy bohaterów. Bo nie wszystko kończy się tu i teraz. Tak na prawdę w trakcie "Po" zaczęła się ich walka. Bo dopiero w tym "po" potrafili zrozumieć siebie i to że potrzebują siebie nawzajem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :D
      Ja na początku pomyślałam, że może to za długi odstęp czasu, ale myliłam się. Zgadzam się z tym, że nie wszystko kończy się w momencie kiedy bohaterowie się rozdzielają. Ważne jest to, jak się po tym wszystkim czują.

      Usuń

Przy komentowaniu koniecznie zostaw link do siebie! Dziękuję za poświęcenie czasu na przeczytanie moich wypocin. To wiele dla mnie znaczy <3

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka