#10 Recenzja - "Zostań, jeśli kochasz"


Tytuł: "Zostań, jeśli kochasz"
Tytuł oryginalny: "If I stay"
Autor: Gayle Forman
Tłumaczenie: Hanna Pasierdka
Liczba stron: 246
Kategoria: literatura młodzieżowa
ISBN: 9788310127907

Jak to jest jako jedyna z najbliższej rodziny przeżyć wypadek samochodowy? Jak to jest być w śpiączce podłączona do wszelkiego rodzaju rurek i maszyn? Czy to... boli?

Okazuje się, że nie. Nastoletnia Mia Hall wpada w śpiączkę i wychodzi ze swojego ciała. Jej wszystkie plany, marzenia legły w gruzach. Cały czas jej ciało jest nieprzytomne, a ona, jako niewidzialny duch, lewituje po całym szpitalu słuchając swoich dziadków, całej rodziny, przyjaciółki, pielęgniarek, chłopaka, który za wszelką cenę chce dostać się do sali, w której leży Mia. 

A dziewczyna musi podjąć tylko jedną decyzję - zostać czy nie. To ona podejmuje wybór. Jej najbliższa rodzina, ludzi, z którymi była najbardziej związana - zginęli. Czy opłaca jej się wrócić jeszcze do tego świata? Nie lepiej byłoby odejść w spokoju?
Książka napisana jest naprawdę bardzo dobrze. Autorka wspaniale opisuje uczucia Mii, jej tęsknotę, poczucie straty, miłość do Adama, rodziców. Bardzo dobrze nadała charakter bohaterów - rockmeni, wielbiciele muzyki klasycznej... Spodobała mi się babcia bohaterki, która miała własną teorię na temat śmierci. Uważała, że dusza zmarłej osoby wciela się w zwierzę.
W książce opisane są także wspomnienia głównej bohaterki. Chwile kiedy urodził się jej młodszy braciszek, kiedy poznała Adama, zakochała się w nim, kiedy babcia opowiadała jej o tym, że jej ciotka jest teraz ptakiem, kiedy zrodził się pomysł na wysłania podania do dobrej szkoły muzycznej w Nowym Jorku... 
Podsumowując, uczucia Mii i wszystkich pozostałych opisane są naprawdę dobrze, jestem w trakcie czytania drugiej części,a za niedługo mam nadzieję obejrzeć film na tej podstawie!
Cytaty:

"Pozwolę ci odejść. Jeśli zostaniesz."

"Ludzie wierzą w to, w co chcą wierzyć."

"Uświadamiam sobie nagle, że umieranie jest proste. To życie jest trudne."

"- To w porządku - mówi - jeśli zechcesz odejść. Wszyscy pragną, byś została. Ja też tego chcę bardziej niż czegokolwiek w życiu. - Głos załamuje mu się z emocji. Urywa, odkasłuje, nabiera oddechu i mówi dalej. - Ale to moje życzenie i możesz się ze mną nie zgadzać. Więc chciałem tylko powiedzieć, że zrozumiem, jeżeli odejdziesz. To w porządku, jeśli musisz nas opuścić. To w porządku, jeśli chcesz przestać walczyć."

"Miłość to dziwka."

"To nie zależy od doktorów. Nie zależny od nieobecnych aniołów. Nie zależy nawet od Boga, który jeśli istnieje, nie przebywa akurat w okolicy. To zależy ode mnie."

"Nie jestem pewna, czy jeszcze należę do tego świata.
Nie jestem pewna, czy chcę się obudzić."

"...świat dzieli się na ludzi, którzy sobie wyobrażają własny pogrzeb, i takich, którzy tego nie robią, i że osoby inteligentne oraz artyści w naturalny sposób zaliczają się do pierwszej kategorii."



Moja ocena: 8,5/10

4 komentarze :

  1. Książkę czytałam dość dawno, ale z tego co pamiętam niezbyt mi się podobała :/ Te retrospekcje strasznie zaniżyły poziom mojej oceny. Moim zdaniem byly one niepotrzebne. Ale pomysł na historię, jest świetny *.*
    Świetny post :*
    Buziaki :*
    pomiedzy-wersami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. ,,Zostań, jeśli kochasz" mocno mnie zawiodła. Spodziewałam się czegoś lepszego. Dobrze chociaż, że książka nie jest długa. :) Natomiast muszę obejrzeć film, bo Twoje gify do mnie przemawiają. :)
    Pozdrawiam cieplutko i zapraszam do siebie na rozdanie
    Dominika z Books of Souls

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi się podobała, ale bez szału :P Film oglądałam i jest piękny <3

      Usuń
  3. Nie wiem jak książka, bo nie czytałam jeszcze, ale film mi się podobał :-)

    OdpowiedzUsuń

Przy komentowaniu koniecznie zostaw link do siebie! Dziękuję za poświęcenie czasu na przeczytanie moich wypocin. To wiele dla mnie znaczy <3

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka