#7 Recenzja - "Delirium"



Tytuł: "Delirium"
Tytuł oryginalny: "Delirium"
Autor: Lauren Oliver
Tłumaczenie: Monika Bukowska
Liczba stron: 360
Kategoria: fantastyka
ISBN: 9788375151565

Okładka książki Delirium

Delirium images Delirium♥ wallpaper and background photosŚwiat, w którym żyje i funkcjonuje Lena jest inny. Za najbardziej niebezpieczną, niezwykle śmiertelną chorobę uznano coś, bez czego dziś nie wyobrażamy sobie życia. Miłość. A raczej tak zwana [amor deliria nervosa]. W wieku 18 lat każda osoba musi przejść zabieg, przez który już nigdy więcej się nie zakocha. A nasza główna bohaterka wierzy we wszystko co jej mówią. Że wtedy będzie szczęśliwa, bezpieczna. Zostanie sparowana, weźmie ślub i nigdy nikt jej nie zarazi. Nigdy nie będzie chora jak jej matka. Robili jej zabieg parę razy, ale i tak nie zadziałał. Popełniła samobójstwo. Skoczyła z klifu. Przynajmniej tak mówią.

Delirium images Delirium quotes wallpaper and background photosNie wiem czy można nazwać Lenę naiwną. Czy gdyby wam powtarzano, wpajano coś od urodzenia łatwo byłoby o tym zapomnieć? Sprzeciwić się całemu systemowi? Wszystkim ludziom?

Ale Lena poznaje kogoś. Spędza z nim coraz więcej czasu, powoli popada w [delirię]. Zauważa, że tak naprawdę nikt jej nie chronił, ale kontrolował. Postawili mury wokół granic miasta. Za nimi była widoczna Głusza - ziemia, na której żyją zarażeni. Nie poddali się, nadal walczą o wolną Amerykę bez granic. 
Czy Lenie spodoba się światopogląd Alexa? Czy będzie na tyle odważna, żeby spróbować uciec?

Delirium images Hana wallpaper and background photosZaczniemy od samego pomysłu, który jest genialny. Autorka wymyśliła coś własnego, mimo że zakazana miłość w książkach jest bardzo popularna. Tutaj jednak ta miłość została pokazana w inny sposób - oczami osoby, która uważa, że deliria to choroba. Powoli zauważamy jak pogląd na świat głównej bohaterki staje się kompletnie inny. Powoli zdaje sobie sprawę z tego, że zabieg, godzina policyjna, zakazy nie zapewniają jej bezpieczeństwa, tylko ją ograniczają. 

Alex kompletnie wywraca jej świat do góry nogami. Chłopak o ciepłych bursztynowych oczach przypominających Lenie jej mamę polewającą syropem stos naleśników.
Delirium images Lena and Alex HD wallpaper and background photosWszystkie postacie mają naprawdę dobrze ułożone charaktery. Spokojna Grace - kuzynka głównej bohaterki, która, mimo to że ma już ponad 6 lat, nie odezwała się jeszcze ani słowem do nikogo. Dziewięcioletnia Jenna, która zabija każdego wzrokiem. Ciotka i wujek Leny, zachowujący się (według "późniejszej" Leny)  jak zombie. Jej przyjaciółka Hana - chodząca na nielegalne imprezy, słuchająca nielegalnej muzyki i robiąca wszystko, na co sama Lena nigdy by się nie odważyła. 

Wykonanie książki - pomimo dużej ilości opisów, myśli - nie było nudne. Autorka bardzo dobrze wplotła je w część opowiadania.

Cytaty:

"Miłość – najbardziej zdradliwa choroba na świecie: zabija cię zarówno wtedy, gdy cię spotka, jak i wtedy, kiedy cię omija. Ale to niedokładnie tak. To skazujący i skazany. To kat i ostrze. I ułaskawienie w ostatnich chwilach. Głęboki oddech, spojrzenie w niebo i westchnienie: dzięki ci, Boże. Miłość – zabije cię i jednocześnie cię ocali."

"Ten, kto skacze do nieba, może upaść, to prawda. Ale może też poszybować w górę."

"Życie nie jest życiem, jeśli się przez nie tylko prześlizgniesz. Wiem, że jego istota polega na tym, by znaleźć rzeczy, które mają znaczenie, i trzymać się ich, walczyć o nie i nie odpuścić."

"Powiem Wam coś. Nie jestem nikim wyjątkowym. Jestem zwyczajną dziewczyną. Mam niecałe metr sześćdziesiąt wzrostu i jestem przeciętna pod każdym względem. Ale znam pewien sekret. Możecie zbudować mury aż do nieba, a mnie i tak uda się nad nimi przefrunąć. Możecie mnie przygwoździć do ziemi tysiącami karabinów, a i tak stawię opór. I jest nas tutaj wielu, więcej niż wam się wydaje. Ludzi, którzy odmówili zejścia na ziemię. Ludzi, którzy kochają w świecie bez murów, kochają aż po nienawiść, aż po bunt, wbrew nadziei i bez lęku. K o c h a m C i ę. Pamiętaj. Tego nam nie odbiorą."



"Miłość - jedno słowo, niby nic, nieznaczne jak ostrze noża. Właśnie tym jest: ostrzem, krawędzią. Przechodzi przez środek twojego życia, dzieląc wszystko na pół. Przed i po. Cały świat spada na którąś ze stron. Przed i po. I w trakcie - moment na krawędzi."

"Miłość - najbardziej zdradliwa choroba na świecie: zabija cię zarówno wtedy, gdy cię spotka, jak i wtedy, kiedy cię omija."

"Nie możesz być szczęśliwa, jeśli czasami nie bywasz nieszczęśliwa."

A ty? Czy gdyby miłość była chorobą, chciałbyś się wyleczyć?


Moja ocena: 10/10

5 komentarzy :

  1. Sama od dłuższego czasu chcę przeczytać tę pozycję, bo bardzo mnie ciekawi, niestety nie udało mi się jej jeszcze zdobyć. Mam nadzieję, że niedługo to nadrobię. Ja również zaznaczam cytaty w książkach. Sądzę, że daje im to jeszcze więcej uroku. Jakbyśmy widzieli w nich coś więcej niż tylko historię.
    Pozdrawiam,
    http://timeofbook.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam gorąco, mimo że niektórym się ona nie podoba. Ja nie zaznaczam cytatów w książce, ale przepisuję je do kalendarza :) Uwielbiam czytać je potem i zastanawiać się co one dokładnie znaczyły w książce, a czasami wymyślać ich własny sens.

      Usuń
  2. Od dłuższego czasu ta książka mnie ciekawi, jednak teraz ciekawi mnie jeszcze bardziej :P I gdyby nie to, że mój portfel sie na mnie obraził i powiedział, że nie wróci dopóki nie włożę tam jakichś pieniędzy to na pewno od razu poleciała bym do sklepu, znaczy włączyła bym komputer i zamówiła przez internet :P
    Świetna recenzja :*
    pomiedzy-wersami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zbieraj groszaki na ulicy i szybko do księgarni! Nie zawiedziesz się :D
      Dziękuję i pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Trylogię tę zakupiłam na zeszłorocznych Targach Książki w Krakowie i pochłonęłam w niecały tydzień! :)
    Pomysł autorki jest genialny, a wykonanie, choć nie idealne, to całkiem niezłe. Końcówka samego "Delirium" rozbiła moje serce na drobniutkie kawałeczki, druga część lekko mnie irytowała, natomiast trójkę pokochałam :)
    Pozdrawiam! :)
    Ola z bloga Zaczytana Iadala

    OdpowiedzUsuń

Przy komentowaniu koniecznie zostaw link do siebie! Dziękuję za poświęcenie czasu na przeczytanie moich wypocin. To wiele dla mnie znaczy <3

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka